objectrelaties enneagram

4 en 5 juli 2024

Objectrelaties

Objectrelaties?

De psychologische theorie van objectrelaties beschrijft hoe elke baby ontdekt dat hij een afgescheiden entiteit is van de ouders. Er ontstaat dus een zelf, een 'ik'. De ander is dan het object. De baby heeft nog geen empathie ontwikkeld waardoor het de ander ziet als een object. Deze relatie tussen het zelf van de baby en de ouders/omgeving wordt gekleurd door ons Enneagramtype.

objecrelaties

Emotionele lading

De emotionele lading tussen het zelf van de baby en het object noemen we 'affect'. Dit affect kent drie mogelijke patronen: Gehecht, frustratie of afwijzing. Iedereen ervaart alle drie deze patronen maar ons basistype maakt ons gevoeliger voor 1 bepaald affect. Gehechte types zetten onbewust bepaalde patronen verder (zelfs als deze niet gewenst zijn). Frustratietypes zijn steeds op zoek naar wat er ontbreekt in de relatie, naar de ideale relatie. Afwijzingstypes geven op, zijn er ergens van overtuigd dat liefde niet voor hen is weggelegd en de ander hen uiteindelijk toch zal verlaten.

Autonomie of connectie?

Dit affect zetten we als volwassene onbewust verder in onze relaties. Een evenwicht vinden tussen autonoom zijn, onze grenzen stellen, trouw zijn aan onszelf enerzijds en in verbinding gaan, een hart-tot-hart connectie aangaan of ons aanpassen anderzijds is zeer moeilijk. Ons bewust worden van onze patronen op vlak van objectrelaties geeft belangrijke inzichten om vanuit je ware kern in een relatie te staan. Je kiest dan bewust voor de relatie vanuit liefde en niet omdat je vastzit in bepaalde patronen.

Zie de ander als mens

Zolang we vastzitten in deze patronen, zoeken we vooral mensen die ons vertrouwde patroon of "rollenspel" willen verderzetten met ons. Zo kan het zelfs zijn dat je onbewust iemand zoekt die jou frustreert omdat dat het affect was dat vertrouwd voelt voor jou. Het trieste is dat je de ander dan nog steeds beschouwt als een object.

Loskomen van je patronen op vlak van objectrelaties bevrijdt dus zowel jou als je partner. Je kiest er dan voor om de ander als mens te zien in plaats van een object. Je overstijgt de blokkades van je objectrelaties en je kiest voor een relatie waar een empathische connectie centraal staat.

Procesmodel Gurdjieff

Gurdjieff stelde dat je niets volledig kan begrijpen totdat je het in termen van het Enneagram begreep. Dat wil zeggen totdat je de elementen van een proces op de correcte manier aan de relevante punten van het Enneagram kon verbinden en inzag hoe de delen van het geheel onderling samenhangen en elkaar beïnvloeden. Zijn theorie geeft enorm veel inzicht in het Enneagramsymbool. Dit procesmodel kan je perfect toepassen op de ontwikkelingsfasen die Mahler beschrijft dus dat doen we tijdens deze training! Je begrijpt hoe elk type als het ware blijft 'hangen' in een bepaalde ontwikkelingsfase.

€ 480,37- btw incl.

(= € 397 btw excl.)

PAS OP: VOORKENNIS VEREIST!

Je hebt minimum de basis 9 types gevolgd (hetzij 9 types live/online of essentiële Enneagram)

4 en 5 juli 2024

Mensen die deelnamen aan de vorige (veel beperktere) versie van deze training, kunnen Sandra mailen om een kortingscode van 25% te ontvangen.

Waar?

Enneagramschool

Koekoekstraat 1

2630 Aartselaar

Dagschema?

We starten om 10u00 en einde is voorzien om 17u30

Eten en drinken

Lunch, snacks, koffie, thee en water zijn voorzien.

Reserveer nu je plaats!