Teamcoaching met Enneagram

TEAMCOACHING VOOR COACHES

EENMALIG: 3-daagse masterclass

Eens proeven?

Dit stukje uit het webinar 'de kracht van het enneagram in coaching' geeft een idee van wat aan bod komt in deze eenmalige masterclass.

Deze driedaagse professionele training heeft als doelstelling coaches inzichten te geven in manieren waarop het Enneagram ingezet kan worden in teamcoaching en -ontwikkeling. Beproefde technieken worden gecombineerd met het Enneagram om in coachtrajecten enorme tijdswinst op te leveren.

Ik deel alle ‘best practices’ van jarenlange ervaring met begeleiden van teams. Na deze opleiding heb je dan ook een praktische toolbox om aan de slag te gaan met teams met behulp van het Enneagram. Handige modellen worden vertaald en krijg je op een gouden schoteltje mee.

Wat heb jij aan deze opleiding?

Je begrijpt wat elk type verwacht van een team.

Het Enneagram toont ons aan dat elk type door een bepaalde filter, een gekleurde bril, kijkt naar de realiteit. Dat is niet anders in een team. Elk type vult dan ook op zijn eigen manier in wat een 'goed' team is. Het is belangrijk om als teamcoach te beseffen dat je je eigen visie niet projecteert maar beseft dat er dus veel invullingen zijn van wat een aangenaam team is.

Je kan de energie van de types vertalen naar teamniveau.

Don Riso besteedde de laatste jaren van zijn leven aan het ontwikkelen van de TOLAT (Team Organisational Level Assessment Tool). Hij vertaalde de energie van de 9 types naar de 9 domeinen. Zo wordt type 2 bijvoorbeeld de aandacht en zorg dat het team aan elkaar besteedt. Het gaat er dus niet om welke types je in het team hebt maar hoe het team als geheel functioneert. Deze 9 domeinen zijn heel handig om de werking van een team bespreekbaar te maken en te ontdekken wat er ontbreekt.

Je kan het ontwikkelingsniveau van een team inschatten.

We besteden niet alleen aandacht aan de 4 teamfasen die elk team doorloopt en hoe je deze kan herkennen als teamcoach, maar ook aan de 9 ontwikkelingsniveaus en hoe die verschijnen op niveau van een team. Je leert ook wat van jou nodig is als coach om het team te begeleiden naar een volgend ontwikkelingsniveau en/of een volgende fase. Jij hebt je immers aan te passen aan wat het team nodig heeft. Je dient te weten welke interventies je kan inzetten per ontwikkelingsniveau en fase van teamontwikkeling.

Je weet wat te verwachten van elk teamlid op elk niveau.

Elk type zal zich op een andere manier manifesteren in elk fase van teamontwikkeling. Het is heel handig om te weten wat je mag verwachten als teamcoach zodat je hier handiger kan op inspelen.
basiscursus de drie instincten

Je kan met de instincten aan de slag in een team.

Ook de instincten kunnen ingezet worden in een team om meer inzichten te krijgen in elkaar. De instincten kleuren immers ook sterk de beleving van hoe je samenwerkt.

Je ervaart zelf concrete, praktische oefeningen.

Tijdens deze training onderga je zelf ook een aantal heel praktische oefeningen zodat je kan beleven hoe het is om deze te doen. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de rollen die elk type opneemt in een team of over hoe je de samenstelling van een team op een heel interactieve kan bespreken met een team.

Waarom zou ik jou iets kunnen bijbrengen?

Sandra De Clercq - Enneagramexpert/coach/trainer/auteur

Sandra De Clercq

• Omdat ik al heel mijn leven gepassioneerd ben door mensen. Psychologie studeren (KUL) was dan ook een evidentie.
  • Omdat ik al 29 jaar ervaring heb en geleerd heb van mijn fouten (zowel op professioneel als persoonlijk vlak).
  • Omdat ik al duizenden mensen eye-openers bezorgd heb.
  • Omdat ik al zoveel teams geholpen heb om de onderlinge verschillen als een rijkdom in plaats van een bedreiging te zien.
  • Omdat ik mijn expertise onder woorden bracht in de twee boeken die ik schreef.
  • Omdat ik al duizenden mensen helpen groeien heb tijdens individuele coaching, koppelscoaching en training. Vooral bij de Colruyt Group begeleidde ik al ontelbaar veel groepen.
  • Omdat ik mijn expertise met jou wil delen en  jou heel graag zou ondersteunen om je volle potentieel te ontdekken.

Schrijf je hier in!

Teamcoaching met Enneagram
€ 844,- (21% btw exclusief)

Teamcoaching voor coaches

Dinsdag 23 tot en met donderdag 25 januari 2024

Maximum 8 deelnemers

Voorkennis van de 9 types en de 3 instincten is een minimum vereiste voor deelname.

Waar?

Enneagramschool

Koekoekstraat 1

2630 Aartselaar

Dagschema?

We starten telkens om 10u00 en einde is voorzien rond 17u30

Lunch?

Lunch, snacks en dranken zijn inbegrepen tijdens de training.

Reserveer nu je plaats!